Dan grada Gospića i godišnjica posvete katedrale

Subota, 22. 7. 2017.

Biskup je izrekao sljedeću propovijed: “Za razliku od evanđelista Mateja, Marka i Luke, Ivan u svom evanđelju daje veliki prostor značenju žena u Isusovu životu i djelovanju što je neke egzegete dovelo do određenog uvjerenja da su žene, u zajednici koju je oformio sveti Ivan, imale određene službe znatnije važnosti. U njegovu evanđelju posebno mjesto zauzima Marija, Isusova majka: s njom otvara i zatvara Isusovo javno djelovanje (2,1-12, Kana; 19,25-27, Kalvarija). Tu su, zatim: Samarijanka (4,1-42), prvi evanđelist s puno uspjeha; tu su još Marta i Marija (11,1-12,8), osobe, kako veli Ivan, koje je Isus posebno volio, zatim Marija Magdalena (19,25-27; 20,1-2. 11-18), koja ima posebno mjesto u Isusovom srcu i navještaju njegova uskrsnuća, kao i još neke druge... Marija Magdalena je prisutna u sva četiri Evanđelja, a u Ivanovom evanđelju pojavljuje se u trenutku kada je došao Isusov čas, kako on sam kaže te kada njegova objava doseže svoj vrhunac na Kalvariji... Ne nalazimo nigdje opisan prvi susret između Isusa i Marije Magdalene. Zna se da je prije toga živjela u svojoj bijedi i svom jadu i u susretu s Isusom započeo je njezin novi život. Kako je izgledao taj njezin novi život, evanđelisti ne govore ništa, ali vidi se jasno da je Marija postala Isusova privilegirana učenica. Kod evanđeliste Ivana postoje razni oblici kako biti Isusov učenik, odnosno, kako biti uz Isusa. Naglasak je da ga jedni slijede iz političkih motiva, mnogi drugi iz različitih interesnih motiva, neki opet iz religioznih motiva koji su vrlo dvosmisleni.

Prisutnost Marije Magdalene na Kalvariji znak je primjerene vjernosti Gospodinu. Tu, na Kalvariji, prema Ivanovu izvješću, nema ni jednog drugog učenika od onih koji su prvi pozvani posebnim pozivom. Marija je istaknuta kao suprotnost onima koji su s Isusom od prvog dana. Marija je direktni svjedok stvaranja nove Isusove obitelji: uz Isusovu majku, sestru njegove majke, ljubljenog učenika, tu je još samo Marija Magdalena. To je trenutak kada Isus predaje majku učeniku, tj. svima, i učenika, tj. sve, svojoj majci. Ona tako postaje svjedok najvećih događaja Isusova spasiteljskog djela: stvaranje nove postpashalne Isusove obitelji te njegove spasiteljske smrti. Nakon što je bila svjedokom njegove smrti, Marija postaje i prvim svjedokom njegova uskrsnuća. Ivan je izdvaja i govori o njoj samoj koja ide posjetiti grob. Prema drugim evanđelistima Marija nije bila sama u pohodu grobu. Bilo je i drugih žena. Ali Ivan izdvaja samo Mariju Magdalenu. No, koliko god skriva imena drugih, iz njegova izvješća razabire se da ih je bilo više. Marija, kada se vraća s groba, informira Petra i Ivana o onome što je vidjela. Govori u pluralu: 'Uzeli su Gospodina iz groba i ne znamo kamo su ga stavili' (20,2). Dok drugi evanđelisti ženama, koje su išle na grob, pridaju ulogu da idu pomazati Isusovo tijelo i tako kompletirati Isusov ukop, Ivan evanđelist, Mariji Magdaleni ne daje nikakvu posebnu ulogu ili razlog zbog kojeg ide. Ivan je još prije naglasio da je to učinio Nikodem koji je donio smjesu, odnosno tekućinu od smirne i aloe (19,39-40), prema čemu je obred prema pokojniku obavljen. Kod Ivana je naglasak da Marija ide na grob potaknuta srcem, nutarnjom željom da pohodi grob onoga koga je toliko voljela. Ide se isplakati, kako to biva kod svih koji su bili u povezani s pokojnikom. Marija na groblju susreće Uskrsloga. Predstavljena je kao prva koja je vidjela Uskrslog Isusa. Isus je poziva po imenu i povjerava joj posebno poslanje. Govori joj da ide njegovim učenicima navijestiti Radosnu vijest. Tako je Marija Magdalena postala „apostol“ jer je dobila od Isusa poslanje da naviješta Radosnu vijest te bude članom i svjedokom rađanja Crkve. Ona je prvi učenik koga je Isus pozvao vlastitim imenom da ga slijedi i tako postala model poziva svim budućim učenicima. Marija je primjer kako je moguće učiniti radikalnu promjenu života. Ona je poruka da nema tog grješnika koji ne bi mogao postati svet, pod uvjetom da iskrena srca prihvati Isusa i otvori se Božjoj ljubavi. Bog nam ne dopušta da od bilo koga dignemo ruke i proglasimo ga nepopravljivim. Magdalena je bila u glibu nemorala, ali ju je iz tog gliba izvukla Isusova ljubav. Ljubav je snaga koja može promijeniti život svake osobe, bez obzira koliko taj život bio deformiran. Bilo bi nam drago saznati kako je poslije živjela i djelovala Marija Magdalena. Evanđelisti o tome ne govore. Zasigurno je mnogim drugima prenosila Isusovu ljubav koja je spasila njezin život i tako ih izvukla iz jada koji je i sama živjela prije susreta s Isusom!

Njezinu ljubav i njezin zagovor osjetili su i stanovnici našega grada koji su je izabrali za svoju zaštitnicu. I naše je groblje nazvano po njezinu imenu. Ona je na groblju otkrila život, život vječni i od tada trajno naviješta taj novi život svima koji pohađaju svoje najmilije na našem groblju. Na njemu i uz njega stradalo je puno nevinih života. Mnogima nije bilo dopušteno da budu pokopani u groblju, nego su im kosti poslije razbacane tko zna gdje, ali nam sveta Magdalena naviješta da su oni živi, da su njihove žrtve nagrađene novim i vječnim životom. Ljudi mogu ubiti tijelo, ali ne život. Neka ona zagovara i naš grad, nas žive, da u nama poraste ljubav prema Isusu i tako budemo što vjerniji njegovi učenici, da bismo onda svojom ljubavlju, poštenjem i zauzetošću pridonijeli da naš grad bude mjesto sretnijih i radosnijih ljudi,“ završio je svoju riječ Biskup.

gs marija magd 1

gs marija magd 2

gs marija magd 3

gs marija magd 4

gs marija magd 5

gs marija magd 7

gs marija magd 8

gs marija magd 9

gs marija magd 10

  Vijesti - Sve