Projekt Crkve hrvatskih mučenika

Petak, 18. 2. 2005.

Ovaj polivalentni prostor jest mjesto sabiranja i usredotočenja na spomen žrtve mučeništva. Memorijalni ophod započinje u istočnoj lađi kripte, gdje se posjetitelji uvode u tragediju Krbavske bitke, kroz živu riječ kustosa, te razgledavanjem muzejske postavke s izloženim dokumentima, artefaktima i projekcijom tematskog filma. Zapadnu lađu čini prostor najvećeg simboličkog intenziteta – sarkofag mučenika. Na nivou kripte ovaj prostor podijeljen je u šest ćelija koje su pojedinačno simbolički tematizirane:
  • Kripta prvomučenika (od sv. Venancija, do sv. Kvirina Sisačkog)
  • Kripta hrvatskih svjedoka i mučenika vjere (sv. Nikola Tavelić, sv. Marko Križevčanin, bl. Alojzije Stepinac)
  • Kripta branitelja narodne slobode
  • Kripta mučenika – domovinskih otaca
  • Kripta mučenika progonjene Hrvatske
  • Kripta nevinih i zatajenih žrtava

    •  Svaka od tematskih ćelija obilježena je znakom križa, univerzalnim simbolom mučeništva i žrtve, koji kao mistični prorez u zidu i stropu unosi otkupiteljsku svjetlost u unutrašnjost prostora.
    •  Križevi se uzajamno vežu u lanac, svjedočeći kontinuitet mučeništva na ovim prostorima u njegovim povijesnim i značenjskim koordinatama. U projekciji križišta u svakoj ćeliji sarkofaga gori veliki kandelir. ćelije su uzajamno povezane uskim prolazom koji predstavlja proširenje križnog proreza u dnu zida, dovoljnog za kontemplativni molitveni prohod.
    •  Vjeronaučni, edukativni i povijesni susret s temama iz sarkofaga mučenika odvijati će se ispred svake ćelije u središnjem prostoru kripte. Na višoj razini sarkofaga sve ćelije pretaču se u jedinstveni prostor, koji kroz proreze u zidu ostvaruje mističnu vezu s crkvom (fenestellam konfessionis).
    •  Južno pročelje kripte, nasuprot ulazu, čini hrvatski zavjetni zid, ciklopski kameni sklop simbolizira postojanost hrvatskog zavjeta na vjerodostojnost kršćanstvu u narodnoj slobodi. Ritualni ophod oko zida prigoda je na spomen i obnovu tog zavjeta.
    •  Memorijalni scenarij vodi nas na kraju putom pomirenja (veza s pastoralnim centrom) do kapelice za molitvu praštanja (dnevna kapelica).
    •  Mučeništvo za slobodu vjere i slobodu domovine temelj su opstojnosti Hrvatske, kao što je i u ovom projektu korpus mučeničkog sarkofaga – nositelj krova crkve.
    •  Žrtve iz daleke i bliske prošlosti duhovni su supstrat i zaglavni kamen crkvi sadašnjice, u koju su nam mučenici unijeli svjetlost slobode i iskupljenja. 
    • 2. Župna crkva i zvonik

    • Crkva, središte župnog pastorala, organizirana je po suvremenim liturgijskim zahtjevima, ovaj put u interakciji toposa i memorijalnih atributa kompleksa.
    •  Polazište u organizaciji crkvenog prostora jeste osnost, određena pravcem koji se u smjeru juga pretače u autoritet glavne gradske ulice, a u smjeru sjevera u vizuru na prostor Krbavskog polja.
    •  Pročelje crkve sa simboličkim portalnim vratnicama, koje se okreću oko okomite i ekscentrično postavljene osi u cijelosti je izveden iz drveta. Oba pročelja su u obliku mreže od voluminoznih glagoljskih grafema, kao inox čipka umetnuta u pročelje, u kojoj bi bilo upisano svjedočenje Popa Martinca ili neki drugi povijesni zapis. Uska galerije iznad portala nosi orgulje. Iz envelope krova razvijen je zvonik koji u ukupnoj kompoziciji ne predstavlja stožernu vertikalu, već čini komplement sakralnoj vertikalnosti volumena crkve.
    •  Crkva i zvonik nisu dakle suprotstavljena horizontala i vertikala, nego predstavljaju tjemene točke kompozicijske amplitude koja u cjelini ostvaruje sakralnu znakovitost. Korpus sarkofaga mučenika jednako snažno oblikuje crvku, kao što je snažno obilježio i prostor kripte. Kao zaseban strukturalni element suhozidne teksture (mocira, gromača, gomila, kažun, bunja, čemer…) on simbolički i stvarno nosi krovnu konstrukciju crkve, dinamičnu drvenu prostornu strukturu u cijelosti sagledivu iz prostora crkvene lađe.
    •  U zid mučeničkog sarkofaga ugrađene su prizmice od INOX-a s oznakama postaja križnog puta, u ovoj prigodi bez narativnih obilježja – samo s rimskim brojem (stilizirana kapitala) urezanim u metal.
    •  Za pokrov crkve primijenjen je polirani INOX lim s varenim šavovima, čija tankoća (d=0,4 mm) daje «zgužvanu teksturu, a refleksnost čini pulsirajući nebeski odsijač.
    •  U oblikovanju crkve vidljiva je namjera arhitektonskog ambijentiranja zgrade, s uporištem na referentne primjere tradicijske gradnje u ovom podneblju, kao što je primjerice crkva sv. Antuna u Modrušu ili Turjanska crkva sv. Ivana.
    •  Iako arhitektonska artikulacija ansambla predstavlja rafinirani izvod iz referentnih spomenika, jasna je namjera uspostave graditeljskog i kulturnog kontinuiteta, jer područje Like glede sakralnog nasljeđa nikad nije bilo» …tabula rasa, već specifična inačica srednje evropske arhitekture vezana na svoje tlo» (Zorislav Horvat)
    • 3. Pastoralni centar

    •  Zgrada pastoralnog centra predstavlja autonomni organizam, koji je s crkvom – kriptom povezan hodnikom (put pomirenja) na najnižem nivou (+834.00). Na istom nivou organizirana je i dnevna kapelica.
    •  Župni ured i vjeronaučna dvorana, te prateći sanitarni i tehnički prostori organizirani su na nivou +837.00 ispred kojih je na istom nivou oblikovano dvorište pastoralnog centra.
    •  Gospodarski ulaz oformljen je na nivou parkirališta (+830.00) s kojeg se pristupa garaži. Na istom nivou nižu se gospodarski prostori s kuhinjom, blagovaonicom i zajedničkom sobom. Na višim etažama (nivo +833.00 i 836.00) organizirane su smještajne jedinice za župnika, kapelana i goste. S istočne strane oblikovani su u kaskadama privatni intimni vrtovi stanovnika župne kuće.
    •  
    • 4. Organizacija vanjskih prostora

    • Otvoreni prostori memorijalne crkve, organizirani su u niz prostornih sekvenci, od kojih nastupna površina pred glavnim pročeljem crkve predstavlja gradski trg u osi glavne ulice, mjerilom i oblikovanjem primjeren urbanom okruženju.
    •  Na jugoistočnoj strani parcele je parkirališna površina (2 BUS + 25 PM), koja djelimice angažira prostor sporedne ulice. U denivelaciji između crkve i župne kuće oblikovano je dvorište pastoralnog centra, kao smirujuća horizontalna površina.
    •  Površine oko svetišta oblikovane su u nagibu kao snažne rampe za procesijski ophod i vezivanje svih značajnih nivoa kompleksa putovima bez pješačkih barijera.
    •  Postament memorijalnog kompleksa oblikovan je u novu udbinsku akropolu, na kojoj je stvoren široki prostor za okupljanja na otvorenom. Različite sekvence ovog prostora različito su tematizirane.
    •  U točki na koju izlazi križni put oblikovana je poprečno usmjerena ravna površina na čijoj se osi nižu:
    •  XIV postaja križnog puta
    • Oltar na otvorenom
      Spomenik Papi Ivanu Pavlu II.
    •  
    • Završna točka platoa, mjesto je panoramskog razgledavanja i prostor za ceremonijalno podizanje za zastave.
    •  
    • Nikola Bašić, dipl. ing. arh
  Vijesti - Sve