Projekt Crkve hrvatskih mučenika
Petak, 18. 2. 2005.
Ovaj polivalentni prostor jest mjesto sabiranja i usredotočenja na spomen žrtve mučeništva. Memorijalni ophod započinje u istočnoj lađi kripte, gdje se posjetitelji uvode u tragediju Krbavske bitke, kroz živu riječ kustosa, te razgledavanjem muzejske postavke s izloženim dokumentima, artefaktima i projekcijom tematskog filma. Zapadnu lađu čini prostor najvećeg simboličkog intenziteta – sarkofag mučenika. Na nivou kripte ovaj prostor podijeljen je u šest ćelija koje su pojedinačno simbolički tematizirane:
- Kripta prvomučenika (od sv. Venancija, do sv. Kvirina Sisačkog)
- Kripta hrvatskih svjedoka i mučenika vjere (sv. Nikola Tavelić, sv. Marko Križevčanin, bl. Alojzije Stepinac)
- Kripta branitelja narodne slobode
- Kripta mučenika – domovinskih otaca
- Kripta mučenika progonjene Hrvatske
- Kripta nevinih i zatajenih žrtava
-
- Svaka od tematskih ćelija obilježena je znakom križa, univerzalnim simbolom mučeništva i žrtve, koji kao mistični prorez u zidu i stropu unosi otkupiteljsku svjetlost u unutrašnjost prostora.
- Križevi se uzajamno vežu u lanac, svjedočeći kontinuitet mučeništva na ovim prostorima u njegovim povijesnim i značenjskim koordinatama. U projekciji križišta u svakoj ćeliji sarkofaga gori veliki kandelir. ćelije su uzajamno povezane uskim prolazom koji predstavlja proširenje križnog proreza u dnu zida, dovoljnog za kontemplativni molitveni prohod.
- Vjeronaučni, edukativni i povijesni susret s temama iz sarkofaga mučenika odvijati će se ispred svake ćelije u središnjem prostoru kripte. Na višoj razini sarkofaga sve ćelije pretaču se u jedinstveni prostor, koji kroz proreze u zidu ostvaruje mističnu vezu s crkvom (fenestellam konfessionis).
- Južno pročelje kripte, nasuprot ulazu, čini hrvatski zavjetni zid, ciklopski kameni sklop simbolizira postojanost hrvatskog zavjeta na vjerodostojnost kršćanstvu u narodnoj slobodi. Ritualni ophod oko zida prigoda je na spomen i obnovu tog zavjeta.
- Memorijalni scenarij vodi nas na kraju putom pomirenja (veza s pastoralnim centrom) do kapelice za molitvu praštanja (dnevna kapelica).
- Mučeništvo za slobodu vjere i slobodu domovine temelj su opstojnosti Hrvatske, kao što je i u ovom projektu korpus mučeničkog sarkofaga – nositelj krova crkve.
- Žrtve iz daleke i bliske prošlosti duhovni su supstrat i zaglavni kamen crkvi sadašnjice, u koju su nam mučenici unijeli svjetlost slobode i iskupljenja.
-
2. Župna crkva i zvonik
- Crkva, središte župnog pastorala, organizirana je po suvremenim liturgijskim zahtjevima, ovaj put u interakciji toposa i memorijalnih atributa kompleksa.
- Polazište u organizaciji crkvenog prostora jeste osnost, određena pravcem koji se u smjeru juga pretače u autoritet glavne gradske ulice, a u smjeru sjevera u vizuru na prostor Krbavskog polja.
- Pročelje crkve sa simboličkim portalnim vratnicama, koje se okreću oko okomite i ekscentrično postavljene osi u cijelosti je izveden iz drveta. Oba pročelja su u obliku mreže od voluminoznih glagoljskih grafema, kao inox čipka umetnuta u pročelje, u kojoj bi bilo upisano svjedočenje Popa Martinca ili neki drugi povijesni zapis. Uska galerije iznad portala nosi orgulje. Iz envelope krova razvijen je zvonik koji u ukupnoj kompoziciji ne predstavlja stožernu vertikalu, već čini komplement sakralnoj vertikalnosti volumena crkve.
- Crkva i zvonik nisu dakle suprotstavljena horizontala i vertikala, nego predstavljaju tjemene točke kompozicijske amplitude koja u cjelini ostvaruje sakralnu znakovitost. Korpus sarkofaga mučenika jednako snažno oblikuje crvku, kao što je snažno obilježio i prostor kripte. Kao zaseban strukturalni element suhozidne teksture (mocira, gromača, gomila, kažun, bunja, čemer…) on simbolički i stvarno nosi krovnu konstrukciju crkve, dinamičnu drvenu prostornu strukturu u cijelosti sagledivu iz prostora crkvene lađe.
- U zid mučeničkog sarkofaga ugrađene su prizmice od INOX-a s oznakama postaja križnog puta, u ovoj prigodi bez narativnih obilježja – samo s rimskim brojem (stilizirana kapitala) urezanim u metal.
- Za pokrov crkve primijenjen je polirani INOX lim s varenim šavovima, čija tankoća (d=0,4 mm) daje «zgužvanu teksturu, a refleksnost čini pulsirajući nebeski odsijač.
- U oblikovanju crkve vidljiva je namjera arhitektonskog ambijentiranja zgrade, s uporištem na referentne primjere tradicijske gradnje u ovom podneblju, kao što je primjerice crkva sv. Antuna u Modrušu ili Turjanska crkva sv. Ivana.
- Iako
arhitektonska artikulacija ansambla predstavlja rafinirani izvod iz
referentnih spomenika, jasna je namjera uspostave graditeljskog i
kulturnog kontinuiteta, jer područje Like glede sakralnog
nasljeđa nikad nije bilo» …tabula rasa, već
specifična inačica srednje evropske arhitekture vezana na svoje
tlo» (Zorislav Horvat)
-
3. Pastoralni centar
- Zgrada pastoralnog centra predstavlja autonomni organizam, koji je s crkvom – kriptom povezan hodnikom (put pomirenja) na najnižem nivou (+834.00). Na istom nivou organizirana je i dnevna kapelica.
- Župni ured i vjeronaučna dvorana, te prateći sanitarni i tehnički prostori organizirani su na nivou +837.00 ispred kojih je na istom nivou oblikovano dvorište pastoralnog centra.
- Gospodarski
ulaz oformljen je na nivou parkirališta (+830.00) s kojeg se
pristupa garaži. Na istom nivou nižu se gospodarski prostori s
kuhinjom, blagovaonicom i zajedničkom sobom. Na višim etažama
(nivo +833.00 i 836.00) organizirane su smještajne jedinice za
župnika, kapelana i goste. S istočne strane oblikovani su u
kaskadama privatni intimni vrtovi stanovnika župne kuće.
-
4. Organizacija vanjskih prostora
- Otvoreni prostori memorijalne crkve, organizirani su u niz prostornih sekvenci, od kojih nastupna površina pred glavnim pročeljem crkve predstavlja gradski trg u osi glavne ulice, mjerilom i oblikovanjem primjeren urbanom okruženju.
- Na jugoistočnoj strani parcele je parkirališna površina (2 BUS + 25 PM), koja djelimice angažira prostor sporedne ulice. U denivelaciji između crkve i župne kuće oblikovano je dvorište pastoralnog centra, kao smirujuća horizontalna površina.
- Površine oko svetišta oblikovane su u nagibu kao snažne rampe za procesijski ophod i vezivanje svih značajnih nivoa kompleksa putovima bez pješačkih barijera.
- Postament memorijalnog kompleksa oblikovan je u novu udbinsku akropolu, na kojoj je stvoren široki prostor za okupljanja na otvorenom. Različite sekvence ovog prostora različito su tematizirane.
- U
točki na koju izlazi križni put oblikovana je poprečno usmjerena
ravna površina na čijoj se osi nižu:
- XIV postaja križnog puta
- Oltar
na otvorenom
Spomenik Papi Ivanu Pavlu II. - Završna točka platoa, mjesto je panoramskog razgledavanja i prostor za ceremonijalno podizanje za zastave.
- Nikola Bašić, dipl. ing. arh